Bioshock - recenze

Autor: Filip Dočekal, 24.09.2007 08:10, zobrazeno 5107x

Bioshock - recenze Nemá cenu chodit kolem horké kaše, která dnes již stejně každému chutná, ale není na škodu si probrat některé elementární jevy, které Bioshock nabízí.Například pro zlanaření nerozhodného hráče, který se právě rozhoduje, co za novou hru si to dnes koupí. Mnohé recenze chválí Bioshock málem až do nebes a nutno říci, že si to plně zaslouží, i když o nějaké herní revoluci zde nemůže být ani řeč. Jenže taková poctivá a řemeslně vymakaná 3D střílečka z postapokalyptického světa to bohatě vynahrazuje a to nejen svojí atmosférou a provedením. Příběh začíná ztroskotáním bezejmenného a také nemluvného hrdiny, který sic překvapivě! jako jediný přežije náraz dopravního letadla do vysokého majáku, jenž se pne uprostřed širého oceánu, což by asi nikdo včetně pilotů nečekal. Ovšem zapomeňme na fakt, proč letadlo narazilo na velice dobře osvětlený maják, hlásící se silným kuželem bílého světla a ponořme se raději do útrob megalomanského projektu jednoho šílence.

Rapture, ano, tak se mu říká- podmořské a kdysi velmi krásné město z padesátých let vystavěné ve stylu art deca na vás okamžitě dýchne doslova hmatatelnou atmosférou, která je navíc znásobená jistou tragédiií a obřím vodním sloupcem nad vámi. Něco tuze nepěkného su tu před nedávnem stalo a pokud to nevyřešíte, zjevně již nespatříte denní světlo. Ono se dalo čekat, že vybraná společnost nejlepších vědců, umělců a techniků se nakonec zvrhne v labůžo horních vrstev, na kterou v otrockých podmínkách makali ti ostatní. Do toho se ještě vkrádá přelomový objev unikátní látky, po které i omezený človíček dostane nadpřirozené schopnosti. Nicméně nebyli by to lidé, aby to nedopadlo špatně. Vedlejší účinky látky a její nezřízené požívání udělaly z podvodního separé uzavřený svět smrti a terroru, odkud nebylo úniku. Vzpoury a války byly na denním pořádku. A do toho všeho jste vklouzli ještě vy.

Jenže později se ukáže, že patříte do celého soukolí jako jedno z největších koleček a nic nebylo náhodné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Naštěstí vám na veskrze dlouhé cestě pomůže mnoho užitečných věciček. A začněmež třeba zbraněmi, kterých je sice jen několik (pistol, samopal, brokovnice, raketomet, kuše, plamenomet, ale také hasák), nicméně ve střídmě rozházených automatech si můžete každou zbraň ve dvou stupních vylepšit. Tím pádem pistol dostane větší zásobník a později i větší účinek. Brokovnice zase nabije elektrické a nebo explozivní náboje, kdy totiž každá střelná zbraň je schopna používat tři druhy munice různých účinků a destrukce. Vůbec automaty jsou v Bioshocku prakticky na každém rohu. Některé jsou klasické forbesy, jiné dodají instantní zdraví a genetickou látku pro nadpřirozené schopnosti a nebo si lze u dalších koupit rozličné vybavení.

Právě zmíněné napřirozenosti v podobě genetických abilitek jsou největším lákadlem hry a kdybych ke konci neměl zdrcující brokovnici s explozivním arzenálem, všeliké nepřátelstvo bych ničil právě jen a pouze genetikou. Schopností je několik desítek, takže je docela možné, že je všechny na jedno dohrání ani nevyzkoušíte, protože jich můžete najednou používat jen pět od každého typu. Přitom těchto plazmidů je trojice různých druhů. Jedna várka slouží výhradně pro boj, druhá na hackování elektronických zařízení, jako jsou právě automaty a nebo létající obranní roboti a poslední vás třeba rychleji uzdraví. Takto smetete zlořády jedním fireballem odpáleným přímo z ruky a nebo je usmažíte elektrikou ve vodě. Výborný je efekt zmrazení, kdy pak stačí ťuknout na dočasně zmrzlé torzíčko a nestvůra je v mžiku na ledovou tříšť. Na každou potvoru platí trošku jiná taktika a jiné náboje, ale na to lehce přijdete sami.

Samostatnou kapitolou jsou velcí taťkové, obránci zmutovaných sestřiček v těžkých potápěčských skafandrech. Jejich poražení vás odmění velkou porcí genetické pochutiny, která je nutná pro přístup k dalším a dalším genetickým schopnostem. Ovšem kromě nejlehčí obtížnosti mají na ty dvě zbývající poměrně tuhý kořínek a působí zde jako menší bossové. Jejich dusot perfektně přenáší vibrace v joypadu na Xboxu 360, což je jediná konzole (mimo PC), na kterou Bioshock vyšel. Na obou platformách je grafika vynikající, na počítači ale nepatrně ostřejší, jinak jsou si obě verze velmi podobné. Konzolová je ale ušetřena nutné registrace přes internet, ovšem zase má české titulky. Zmínit ještě musím vyčerpávající textovou nápovědu prakticky ke každé části hry a nebo přehlednou mapku všech úrovní včetně tipů a rad. Postup je tak sice lineární, ale příjemně plyne a díky stále novým prostředím a úkolům není Bioshock vůbec stereotypní. Ba naopak si jistě užijete napínavou, dokonale temnou a perfektně zábavnou střílečku.

3,29
1   2   3   4   5
Autor: jakubveverka