Tunguzka: Přísně tajné! - recenze

Autor: Filip Dočekal, 23.08.2007 15:44, zobrazeno 4759x

Tunguzka: Přísně tajné! - recenze Klasické tzv. klikací adventury na předrenderovaných pozadích jsou dnes ke škodě nás všech pomalu na ústupu, protože mainstream již moc nezajímá statická prostředí bez 3D technologií. Proto je Tunguzka jakožto aktuálně poslední zástupce staré školy vlastně nejen výjimka potvrzující pravidlo, ale hlavně živá voda do zatuchlého žánru, který byl kdysi tak úspěšný. Navíc má hra jistou kvalitu a po právu ji můžeme zařadit do zlatého košíku podobně laděných adventur, kde jí dělá vybranou společnost třeba starší The Longest Journey.

Tunguzka vypráví poměrně lákavý a napínavý příběh na pozadí vyšetřování jedné z největších katastrof lidských dějin- pádu tunguzského meteoritu, tedy jak se událost nejčastěji nazývá. Nicméně ani dnes se pořádně neví, co tak strašlivou zkázu v sibiřské tundře způsobilo, čehož chytře využívá zápletka hry. Mladá dívka Nina jde navštívit svého otce, toho času proslulého profesora historie, který pracuje v jednom německém muzeu. Kdysi se účastnil několika expedic právě do zasažené oblasti, ale v dokončení zřejmě senzačního objevu mu dříve zabránila ruská administrativa skrze svoji tajnou službu.

Nina tak nachází pracovnu profesora totálně přeházenou a svého tatínka zde nevidí. Veškeré indicie poukazují na únos a když policie zachová laxní přístup, rozjede Nina pátrání na vlastní pěst, které jí zavede do několika lokací po celém světě, včetně samotného místa katastrofy. Najde tak dívka svého otce živého a rozluští přitom stovky let starou záhadu, která má i dnes zřejmě určitý vliv na dění kolem nás?

To vám poví až konečné rozuzlení, ale já vám za to klidně prozradím, že než se onoho konce doberete, užijete si vesměs parádní dobrodružství s mnoha dialogy a také s českými titulky. Děj sice párkrát zaskřípe, to když se musíte několikrát vracet do dříve navštívených lokací pro splnění určitého úkolu, takže napětí zde není takové, jako třeba u skvělého Posla smrti, ale vcelku hraní až na pár zákysů pěkně odcejpá. U takového příběhu by jeden asi moc nečekal nelogické řešení hádanek, kterých je tu docela dost. Hlavně správná kombinace a používání předmětů vám dá možná hodně zabrat. Přece jenom výroba improvizovaného odposlouchávacího zařízení skrze kočku, izolepu a funkční mobil není nijak standardní postup, ale naštěstí je ve hře těchto okamžiků minimum.

Další hádanky s předměty jsou již logičtějšího charakteru. Kromě předmětů se nabízejí pro chytré hlavy ještě plnohodnotné chytáky a hlavolamy, např. při odemykání trezoru, ovšem ve všech těchto případech si můžete pomoci nápovědou ke správnému řešení, jenž se objeví v deníčku Niny. Hraní poté probíhá skrze zažité herní mechanismy, takže klikáním pohybujete postavami, vybíráte, kombinujete a používáte předměty. Tedy klasika jak má být. Velmi vítanou berličkou je ale možnost zvýraznění všech důležitých předmětů a objektů na obrazovce, včetně všech východů, takže se zde nemusíte bát klikacích orgií pro nalezení jednoho malinkatého předmětu.

Parádní je audiovizuální provedení, tedy hlavně grafika. Mnoho prvků v každé z desítek lokací je animovaných a prostředí, která navštívíte vypadají znamenitě. Škoda jen dialogů, jenž jsou až moc hlasité od ostatního ambientu a separátně jejich hlasitost nastavit nelze. Ukládání je ale povoleno kdykoli, navíc při opuštění hry se aktuální úroveň ještě sama uloží. I díky několika zákysům (návodů je na internetu již dost) Tunguzka zabere velice slušný herní čas, který u průměrného hráče asi neklesne pod 20 hodin. Jedinými škraloupy na jinak hladké tvářičce jsou tak občasné nelogické kombinace předmětů a zmíněná lapálie s dialogy, ovšem jinak si všichni vyznavači napětí, dobrodružství, rozvážného postupu a klasické hratelnosti jistě přijdou na to své ořechové.

Hodnocení: 8/10

1,00
1   2   3   4   5