Tomb Raider Anniversary - recenze

Autor: Filip Dočekal, 13.08.2007 10:58, zobrazeno 4750x

Tomb Raider Anniversary - recenze
Po solidním úspěchu předchozí legendy se další díl jal vlastně jistojistě očekávat a vidíte, nakonec to vyšlo dokonce na jedno kulaté výročí. Lara Croft slaví 10 let od své první role a to je ten správný čas na malou rekapitulačku. Výroční díl se totiž vrací na úplný počátek, aby ještě jednou nechal vyniknout tajemné a zdánlivě zapomenuté lokace úplně prvního dějství. Anniversary jakožto již osmý plnohodnotný díl vyšel na Playstation 2 a PC. Lara se v něm vrací na  důvěrně známá místa, ale jako remake prvního dílu se hra označit jistě nedá. Daleko spíše můžeme mluvit o nové hře inspirované starým originálem, protože např. lokace vycházejí z pojetí jedničky, ale jsou zcela nově navržené a mnohdy je skoro ani nepoznáte.

Ruku v ruce s tím doznala většina oblastí hutného rozšíření, protože při dnešních lařiných pohybech, by nebylo problémem přeskákat původní design úrovní za pár minut. Proto je většina paláců, kobek, hrobů a chrámů znatelně zvětšena a s tím souvisí samozřejmě i daleko složitější hádanky a puzzly oproti originálu. Tam, kde vám dříve stačilo několik skoků a přesunutí beden, nyní musíte provést o mnoho více pohybů a vyřešení překážek není zpočátku vůbec jasné. Častokrát tak budete bloudit a stále se vracet na stejná místa, jen aby jste konečně přehodili páky v tom správném pořadí. Sice má Lara v batůžku svůj deník, který někdy napoví co dál, ale stejně poslední Tomb Raider uspokojí zejména velmi trpělivé a přemýšlivé hráče.

Na rozdíl od předchozí Legendy je totiž Lara po většinu dobrodružství zcela osamnělá a ty tam jsou také pro někoho otravné akční bojové vsuvky. Archeoložka drtivou většinu času tráví jen sama se svými hádankami. Nepřátelé se pak rekrutují převážně ze zvířecí říše, tedy potkáte jak tradiční netopýry, krysy, vlky, medvědy, ale také aligátory, několik mytologických stvoření a nechybí ani drsný boj proti obřímu veleještěrovi ve ztraceném údolí. Pro obranu tak Lara postupně nachází několik typů zbraní. Od základních pistolí, přes brokovnici, až k automatům. Samozřejmě že munice se válí po úrovních a lokace ještě skrývají bonusové artefakty, za jejichž sběr se vám odemykají různé odměny, jako jsou všechna videa, další lařiny oblečky (včetně  vzhledu ála první Tomb raider), artworky a nebo komentáře tvůrců.

Všechny úrovně se pak zpřístupní pro další návštěvy a nabízí se i možnost obsolvování každého dějství na čas. Hra je postavena na enginu Legendu, tudíž je vzhled prakticky identický s předchozí hrou, což platí zejména pro PS2 verzi. U PC mutace pak  chybí aktivace HD grafiky, ale vůbec to nevadí, protože grafika je i tak slušná a hru rozeběhnete v pohodě i na starších počítačích. Ukládání se děje výhradně skrze velmi hustě rozmístěné checkpointy, takže nikdy nemusíte začínat úplně od začátku. Díky poměrně vysoké obtížnosti hádanek ale počítejte s tím, že hru jen tak rychle nedokončíte. Není problém se dostat klidně i přes 20 hodin herního času, což sice působí dobře, ale většinu tohoto času zabere hledání východiska.

Anniversary je totiž daleko obtížnější a nutno říci že i delší, než předchozí akčněji laděná legenda, což jistě potěší hlavně příznivce prvních dílů Tomb Raidera. Ostatní může v průběhu hraní klidně odradit přemíra všeho skákání, ale hlavně opravdu rozsáhlé úrovně,  ve kterých se budete muset často vracet na stejné místo z postraních lokací, kde se postupně řeší zapeklité rébusy. Výhodou PC verze je i česká lokalizace skrze titulky, konzolová tento vítaný bonus neobsahuje. Nicméně na obou platformách si dosyta užijete mnoha rozmanitých schopností hlavní hrdinky: Lara hbitě skáče, ručkuje, balancuje, šplhá, točí se na hrazdě, používá svoji kotvičku, plave a potápí se, stejně jako dokáže rozstřelit určité mechanismy. Prostě stará dobrá Lara je zpět.

Jedinou výraznější výtku mimo až přehnané obtížnosti (později přijdou na řadu i velmi utažené a frustrující časové limity) si tak zaslouží velmi špatná kamera. Manuální korekce je sice možná, ale hlavně při zavěšení na římse vám pohled nedovolí plné otáčení a další překážka na cestě již není tak dobře patrná. Dobrý přehled o lokacích zde prostě chybí a občas jistě způsobí zbytečná úmrtí a restart  od posledního checkpointu. Ve výsledku se ale jedná o výborný návrat k originálu a poctu prvnímu dílu, která potěší hlavně znalce a fanoušky celé herní řady. Nováčci a méně trpěliví hráči by měli svoji pozornost napřed věnovat předchozímu přece jen lehčímu a akčnějšímu dílu.

Hodnocení: 8/10

2,89
1   2   3   4   5