Právě nakupujete za zvýhodněné ceny!

Logitech Driving Force Pro - představení špičkového volantu

Autor: Filip Dočekal, 10.07.2007 09:16, zobrazeno 7247x

Logitech Driving Force Pro - představení špičkového volantu Podobně jako při uvedení Gran Turisma 3 na trh, u čehož asistoval pro tuto hru "na míru" vyrobený volant Logitech Driving Force, ani u příležitosti launche zatím posledního Gran Turisma s pořadovým číslem 4 nechyběla nová periferie od Logitechu. Volant přitom přinesl takovou malou evoluci, protože snad vůbec poprvé podporuje otáčení odpovídající volantu reálného závodního vozu. Tento poslední přírůstek se značkou Logitech nese jméno Driving Force Pro, což značí, že byl vyvíjen jako další modernizační stupeň předešlého modelu Driving Force.

Balení obsahuje kromě vlastního volantu i pedály, které se připojují k volantu kablíkem s konektorem připomínajícím sériový port u počítačů – na rozdíl od konektoru RJ-11 u předešlého modelu. Znamená to, že pedály u obou modelů nejsou zaměnitelné. Dále v balení naleznete ještě síťový adaptér, který pohání zpětnou vazbu (force feedback), a který je u obou volantů shodný. Zamrzí absence užitečného "mezikusu"  co se nasadí pod volant a svým tvarem umožňuje pohodlné držení a ovládání volantu prostým držením mezi stehny bez nutnosti upnutí ke stolu. Je to škoda, protože jen málo z nás má doma v obýváku před televizí vysoký stůl, na který by volant šel připevnit. U předešlého modelu je přitom tento modul již součástí balení, bohužel díky jiné rozteči upevňovacích šroubů jej nelze u Driving Force Pro použít.    

Věnec u Driving Force Pro má zmenšený střední průměr z 240 na 230 mm, a celý jeho povrch je zdařile pogumován velmi adhesivní pryží, která zabezpečuje skvělé držení i ve zpocených rukou. Starý volant se drží znatelně hůř. Veškeré ovládací prvky jako digitální kříž a ostatní tlačítka, se přesunuly z věnce na paprsky volantu, což na jedné straně zaručuje, že nehrozí nechtěné zmáčknutí tlačítka, ale na straně druhé to znepříjemňuje ovládání např. ruční brzdy, jež je většinou namapována na některé z těchto tlačítek. Střed volantu vyplňuje plastová imitace hliníku s logem Gran Turisma, nad nímž je dvojice zelených diod indikujících podporovaný rozsah otáčení. Když svítí jedna, hra nepodporuje zvětšený rozsah otáček, kdežto když svítí obě, je k dispozici plné otáčení.

Za věncem nechybí dvojice tlačítek s krátkým zdvihem suplující volbu rychlostních stupňů, které nahrazují velké "packy" s dlouhým zdvihem u staršího volantu. Řazení těmito tlačítky je tak rychlejší a prsty nemusejí vykonat dlouhou práci. Základna volantu v sobě ukrývá force feedback systém, využívající technologii Touch Sense společnosti Immersion. Zcela novým prvkem je řadící páka sekvenčního řazení, doplňující zmíněná tlačítka za věncem volantu. Můžete se tak v jakékoli hře rozhodnout, jak budete řadit, jestli tlačítky, nebo řadící pákou.

Pedály jsou znatelně mohutnější než u předchůdce, ovšem ani u nového modelu nemají rozdílnou tuhost jako tomu je u reálných vozidel. Naprosto nehybné upevnění na koberec zabezpečuje mechanismus pojmenovaný Logitech Carpet Grip System, jenž tvoří ostrý ostnatý pás, který se stisknutím tlačítka díky pružině vyklopí a doslova zahryzne do koberce. Vězte, že pak se pedály nepohnou i při zběsilém šlapání ani o píď. Ostny nedoporučuji vyklápět na plovoucí podlahy, parkety a lina, protože hrozí jejich poškození ostrými hroty. V těchto případech vám musí stačit málo funkční pryžové pásky. I díky ocelovým ložiskům hřídele volantu je celek i při zběsilém toči nadprůměrně robustní, použité plasty jsou kvalitnější, než u kolegů od Speedsteru. Vůbec provedení volantu je příkladné, však také Logitech obdržel cenu za "dobrý design", kterou uděluje sdružení japonských designérů. Díky propojení pomocí USB portu funguje volant i na PC s Windows XP za použití nativních ovladačů, ovšem bez zpětné vazby.  

Do nebes vychvalovanou předností je právě schopnost otáčení o 900 stupňů, tedy o dvě a půl otáčky. Všechny ostatní konzolové volanty umožňují maximální rozsah okolo 200-300 stupňů. Bohužel je herní podpora této funkce i dnes stále poměrně sporadická. Např. reálné Porsche 911 Carerra pro značkový pohár má přesně 2.61 otáčky mezi krajními rejdy, takže rozsah volantu můžeme opravdu považovat za identický skutečných závodních vozů. Radost z této nové funkce ale vyprchá po první jízdě v jedné z kompatibilních her. Bez chyby funguje masivní zpětná vazba i vzorné samočinné vracení volantu do středové polohy, nicméně odpor proti otáčení je velmi předimenzován.

Tudíž už po malém zatočení má volant silnou tendenci se s vámi prát o každý centimetr natočení. Odpor je tak veliký, že do krajní polohy volant nedostanete skoro ani obouruč, natožpak jednou rukou! To by nevadilo, kdyby bylo možné protipohyb upravit v nastavení hry, jenže i když např. GT4 zde umí nastavit několik funkcí včetně mrtvé zóny, právě odpor nastavit nelze. U Midnight Clubu 3 je to lautr to samé. Navíc je při prudkém zatočení zcela do rejdu znát, že kola nestíhají a kompletní natočení zvládnou až po krátké chvíli. Takže celá sláva ohledně nového požitku z jízdy díky zvětšenému rozsahu otáčení je pěkná kachna a zmíněná funkce je v praxi poněkud nešťastná. Díky silnému odporu a pomalé odezvě na otáčení vás akorát budou bolet ruce. Navíc podpora této funkce bude i do budoucna velmi chabá, protože takovýto rozsah se rozhodně nedá použít třeba u formulí, či sportovních prototypů jezdících kupříkladu 24 hodin Le Mans. Ovšem musím podotknout, že vše ostatní rozhodně volantu ostudu nedělá.
Vzhledem k tomu, že Driving Force Pro byl vytvořen "na zakázku" Gran Turisma 4, tak dvojnásob mrzí jeho nereálné chování. Přepínání mezi režimy otáčení bohužel není možné. Takže původně nejlepší novinka tohoto volantu není až tak využitelná, jak bychom očekávali a vlastní řízení spíše ztěžuje, než že by jej usnadňovala. Superlativy si ale zaslouží skvělé zpracování a robustní provedení, sekvenční řadící páka, adhesivní pogumovaný věnec volantu a rozměrné pedály s nekompromisním držákem na koberec.

Přesné a rychlé řazení pod volantem a ještě lepší pákou vedle, zaručují skvělý prožitek a pedály na koberci jako přibité se šlapou skoro samy. Volant se drží jistě a skvěle padne do ruky. Pocit z masivního provedení je znát a na obyčejné hry podporující pouze klasické otáčení je za předpokladu dobrého stolu tento volant z dnešní nabídky jasně nejlepší. Druhou výtku mám k absenci adaptéru na nohy pro použití volantu beze stolu, který naleznete v balení staršího modelu Driving Force. Proti Driving Force Pro volantu navíc mluví i cena, která dosahuje skoro tří tisíc, když se dají méně sofistikované volanty a nebo starší Driving Force pořídit za cenu pod dva tisíce. Nicméně i dnes se jedná o nejlepší dostupný volant pro konzole Playstation. Řadu volantů Logitech naleznete i v našem obchodě.
Autor: Michal Jonáš

Průměrné hodnocení
1,40
Ohodnoťte jako ve škole
1   2   3   4   5  
Autor: klubru
19.12.2007 09:18:55
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jestli se neuvažuje o zprovoznění zpětné vazby i na PC u Driving Force Pro, mám ho a je to veliká škoda, že tato funkce nefunguje.
Autor: klubru
19.12.2007 18:43:24
Tak na PC to jede, ale já mám skvělý OS Vista a v něm je problém, takže budu muset počkat na řešení, v XP to je paráda.
Autor: klubru
19.12.2007 23:20:16
Tak byla to má blbost, používám ještě Cordiess RumblePad2 taktéž od Logitechu, píšou, že při instalaci mají být všehny jejich herní zařízení odpojeny, po odpojení a instalaci, jede vše jak má.
Příspěvky do diskuze můžete přidávat po přihlášení!