Rfactor - recenze

Autor: Filip Dočekal, 21.07.2008 09:22, zobrazeno 5976x

Rfactor - recenze

V těchto dnech se na náš trh dostává neobyčejný automobilový simulátor jménem rFactor, což ale není nová hra. Již dávno před třemi lety, kdy rFactor poprvé vyšel, jsem jej krátce zkoušel, ale nevěnoval jsem mu větší pozornost a podobně jako Live for Speed jsem jej přešel. Dříve to zkrátka nebylo ono. Jenže dnes je situace úplně jiná a mnohem lepší. Samotná hra obsahuje sice jen 12 veskrze nereálných a smyšlených aut a 14 opět z poloviny smyšlených okruhů, takže o 100% simulátoru, jak se píše na obalu, bych se určitě nebavil, nicméně ostatní aspekty virtuálního závodění si zaslouží absolutorium.

Trochu ke škodě nemá hra žádného velkého distributora, ale vývojáři si své dítko distribuovali výhradně sami jen skrze stažení hry a licence, o kterou se dalo při nepozornosti docela snadno přijít. Nicméně dnes už se rFactor vesele po světě prodává i v krabicové verzi, přičemž k nám jej dováží Cinemax. rFactor má sice také volbu češtiny, ovšem ta není dokonalá a přeložená je pouze část hry. Prvním skvělým aspektem je atmosféra závodu a chování umělých jezdců. Aut na trati může být až několik desítek, navíc i při 40 startujících vozidlech se hra ani neškubne. Dokáže toto nějaká jiná hra zejména na konzole?

Znamenité je pak chování celého pelotonu, když se po startu rozjede vstříc nástrahám závodních okruhů. Neexistuje, že by každý jezdil vlastní stopu, všichni se drží ideální stopy ve vláčku a slipstreamu, jak to má být, přičemž ve vhodných okamžicích nasazují k předjetí. Umělí soupeři často kupí uvěřitelné chyby, když dostanou hodiny, přeženou zatáčku, nebo jen vyjedou částečně mimo trať. Kolikrát způsobí hodně úsměvné karamboly sami mezi sebou. Navíc si lze po procentech naprosto libovolně nastavit výkonnost i agresivitu soupeřů, což spolu s volbami rozličných asistencí přispívá k tomu, že si rFactor užije úplně každý, od hardcore závodníka, po čerstvého absolventa virtuální autoškoly. Díky tomu je atmosféra při jízdě neskutečná a do písmene realistická. Pamatuji na jeden závod, kde jsem přestřelil po dlouhé rovince pravoúhlou zatáčku, vyjel jsem přes apex k vnějšku zatáčky, kde jsem sestřelil balíky se slámou. Přitom se mi na poslední chvíli vyhnulo jiné auto na vrcholu zatáčky a druhé hned za mnou ve větrném pytli udělalo úplně totéž co já!

I takové Gran Turismo by se mohlo od chování vozidel v rFactoru hodně učit! A o Forze, která má na trati směšných osm vozů, ani nemluvím. Mnohem náročnější je jezdit mezi třiceti vozy bez bouraček a strkanic. Druhým excelentním prvkem je všehomíra nastavení rozličného. Kompletní tuning a diagnostiku jsem tak nějak čekal, byť trestuhodně chybí podrobnější telemetrie, kde pro změnu z dnešních her exceluje asi právě druhá Forza. Hlavně přizpůsobení ovládání je hodně podrobné, doporučuji nejlépe volant se zpětnou vazbou, nebo alespoň analogový joypad. A do třetice bych vyzdvihnul neskutečnou podporu hráčské komunity. Bez ní je originální rFactor jen holá a nepříliš bohatá hra. Právě za ta léta od prvního vydání se vyrojily doslova desítky různých modů a stovky tratí. Bez nadsázky se dá říci, že rFactor nahradí prakticky jakoukoli jinou závodní hru na PC, protože si do něj můžete všechno stáhnout. Jelikož má hra stejný systém souborů jako většina titulů od Simbinu, je nabíledni, že všechny tyto hry se nechají převtělit i do rFactoru.

Zajezdit si tak můžete skoro všechny motoristické disciplíny; od RC autíček, přes formule, cestovní vozy, buginky, až po rallye a kamiony. Naprostá většina modů se pak snaží odpovídat realitě a to včetně jizdních vlastností, vzhledu, značek a závodníků. Někdy se to daří skvěle, jindy zase méně. Stejné je to i u okruhů, kterých jsou stovky, včetně historických perel, které už dneska ani neexistují (např. Avus), nebo jsou z nich rozvaliny (např. Monthléry). Nezahálejí ani naši domácí šikulové, když už do rFactoru vyrobili okruhy v Brně, Mostě a v Sosnové a z modů třebas skutečné značkové poháry BMW 1 Challenge, nebo Škoda Octavia Cup. Právě podpora komunity a možnost stahování přídavků rázem dělá z rFactoru naprosto špičkovou  a neskutečně rozmanitou hru, která nemá obdoby.

Samozřejmě se na druhou stranu musíte spokojit s kolísavou kvalitou přídavků a grafikou původní hry, která na dnešní špičku nestačí. Ale na druhou stranu všechno naprosto plynule šlape jak víno a většina tratí vypadá stále výborně. Menší výtky bych měl také ke konci závodů, kdy skoro ani nepoznáte, že už je konec, protože se v rohu jen objeví kostičková vlajka a i po projetí cílem můžete dokončit kolo a zajet do boxů. To je sice dobré, ale méně již to, že i v děkovacím kolečku ostatní jezdci jezdí jako blázni a klidně vás nabourají, což se děje pohříchu i po zajetí do boxů. Navíc se dále vůbec nic nestane, žádné vyhlášení, žádná fanfára, jen escape a ruční ukončení závodu. Je škoda, že hra která simuluje opotřebení brzd i pneumatik a kupř. dává penalizace za rychlý průjezd boxovou uličkou, neobsahuje maršálky s vlajkami jako GT Legends, nebo ještě dřív vynikající GP Legends a také bourání není prakticky vůbec napomínáno. Ovšem to nejsou zásadní chyby, aby vymazaly naprosto špičkový dojem z jízdy a závodění.

Však asi znalcům bude stačit, když se zmíním, že skrze rFactor si můžete na vlastní kůži zažít zlatou éru motorsportu 1955-1985, kdy závodění bylo nebezpečné a atraktivní zároveň. Např. takových 24 hodin Le Mans ročníku 1970 s autentickým okruhem bez šikan na rovince Mulsanne, s celým startovním polem té doby, je naprosto jedinečný a fantastický zážitek.

1,38
1   2   3   4   5