Crysis - recenze

Autor: Filip Dočekal, 09.05.2008 16:10, zobrazeno 4962x

Crysis - recenze Pro mnohé je to modla počítačového hraní, pro druhé jen nafouklá bublina s monstrózními hardwarovými požadavky. Ovšem jak to tak bývá, pravda je někde uprostřed. Za prvé je Crysis aktuálně asi nejhezčí a technologicky nejvyspělejší počítačovou hrou na dnešním trhu minimálně po grafické stránce. Jenže co se hratelnosti týká, stejně se Crysis vlastně hraje úplně shodně, co ostatní záplava stříleček z první osoby. Inspirace starším Far Cry je patrná doslova na každém kroku, ale to není na škodu. Dokonce když mi jeden kolega nakukoval přes rameno při hraní, tak si nejdříve říkal, jakým patchem jsem tu grafiku Far Cry tolik vylepšil.

A ona se ani moc neliší zápletka hry, ve které hraje hlavní roli nepřátelská mimozemská civilizace, která si usmyslela, že si z několika rajských ostrovů udělá své letní sídlo. Když se do toho navíc ještě připlete Severokorejská armáda, je o akci dobře postaráno. Příběh je sice plytký, ale musí se uznat, že scénář, který je na něm postaven, je již mnohem lepší a stará se vám v průběhu hraní o jistou motivaci pro další akce, ale není to tak pořád. Některé, zejména pozdější scény a úrovně v kosmické lodi vetřelců pak patří k vrcholům celé hry a nic si nezadají s velkolepými filmovými thrillery.

Jenže k tomu se musíte nejdříve dopracovat skrze pěknou řádku naprosto standardních úrovní, kde vám budou protivníkem jen nicotní příslušníci Korejské armády, kteří sice dokáží příkladně spolupracovat, ale proti vašemu nano obleku stejně nemají nejmenší šanci. Kromě dechberoucí grafiky je totiž největší novinkou ve hře speciální vojenský oděv, který může svoji energii distribuovat vždy do jedné z několika funkcí. Když se potřebujete rychle přesunout, jednoduše si přes kolečko myši zaktivujete geneticky upravené a tedy i rychlejší běhání.

Při frenetických přestřelkách přijde zase k duhu vylepšená odolnost proti kulkám a praktická je také dočasná neviditelnost. Všechny tyto a ještě další funkce mají přímý vliv na hratelnost, protože jejich vhodné použití na vhodných místech vám kolikrát zachrání krk. Jinak je ale zdejší třírozměrné střílení vlastně skoro stejné jako u jiných 3D stříleček, např. jako ve Far Cry, ale od průměru v této části Crysis zachraňuje zejména znamenitá destrukce prostředí. Rozstřílet a zničit lze mnoho věcí na scéně, i když ta samozřejmě není kompletně zničitelná. Auta, domy, stromy, všechno lze pěkně poškodit a často toho lze využít ve váš prospěch.

Např. stačí sestřelit vysokou palmu, která když spadne na automobil pod ní, tak vozidlo přivede k výbuchu a vy máte o jednu potíž méně. I Crysis totiž nabízí možnost řídit několik dopravních a bojových prostředků, zejména terénní vozidla a čluny. Zajímavým zpestřením je zhruba v polovině hry velkolepá tanková bitva v nitru ostrova, která vám rázem připomene obdobné úrovně v Call of Duty. Nyní se ale povezete v moderním tanku A1 Abrams, nikoli v kovových rakvích z druhé světové války.

Takto pěkná a velmi dobře animovaná hra samozřejmě potřebuje velice silný stroj. Sice Crysis rozběháte i na méně výkonných sestavách, ale jen na střední, nebo nízké detaily, což znamená hodně silnou degradaci vizuálního zážitku. A na maximální detaily potřebujete nejen opravdu nabušený počítač za několik desítek tisíc, ale také Windows Vista, protože hra má pod DirectX 10 mírně ořezané nastavení grafiky a menší počet světelných efektů. Otázkou je, jestli má důkladný upgrade, nebo nákup nového počítače kvůli Crysis vůbec cenu, protože já bych se přikláněl k názoru, že nemá.

Když totiž po několika hodinách hraní odezní pozlátko nádherné grafiky a zničitelného prostředí, možná si uvědomíte, že se jedná jinak o naprosto standardní střílečku z první osoby, která se hraje vlastně úplně stejně, jako moře podobných her. Schéma někam dojít a tam něco zlikvidovat, se totiž opakuje dosti často a za polovinou hry až k posledním úrovním Crysis trošku postrádá motivaci a spád. Ovšem to nic nemění na faktu, že hezší hru na počítači těžko najdete a fandové 3D stříleček tu budou opravdu jako v tropickém ráji.

1,55
1   2   3   4   5
Autor: Domin