Crash of the Titans - Recenze

Autor: Filip Dočekal, 19.11.2007 08:50, zobrazeno 5967x

Crash of the Titans - Recenze
Možná si ještě vybavíte vrchního záporáka Neo Cortexe z dřívějších dílů hry, tak ten se stále pokouší o vládu nad ostrovem Wumpa. Navíc se mu za ta léta narodila stejně pokřivená dceruška, která se tatínkovi s vysokým čelem chce vyrovnat. Zkušenosti naší povedené dvojice říkají, že k ovládnutí ostrova je zapotřebí jednak veliké síly a hlavně už konečně zpacifikovat dotěrného Crashe. Neova rodinka tak unese Crashovu sestru Coco a navíc promění většinu obyvatel v krvežíznivá obří monstra. Crash se tak znovu vydává na dlouhou cestu za osvobozením milovaného Wumpa Islandu.

První polovina hry se nese v duchu originálního pojetí úplně prvního Crashe, když s vačnatcem dovedně skáčete po plošinkách a žerete ovoce. Znalci již vědí, že plody slouží pro zvýšení počtu životů, přičemž nyní není ani potřebné žrát úplně všechny, protože hra již tolik nelpí na dokonalém luxování prostředí. V druhé půlce citelně přituhne, protože Crash musí stále častěji bojovat proti hordám zmutovaných kreatur, které byly kdysi mírumilovnými zvířaty. Potvory se dokážou dobře krýt, a tak je jejich eliminace ve větším počtu někdy docela oříšek. Pokud se vám ale podaří nestvůru omráčit, přichází na řadu váš neocenitelný pomocník Aku Aku, pomocí něhož si v mžiku vylezete na příšeru, načež ji můžete krásně ovládat.

Takových protivníků je ve hře celkem patnáct, přičemž každý má svoji trojici unikátních útoků. Kříženec škorpióna a gorily Scorporilla buší do země, nebo mává svým dlouhým ocasem, zmutovaný šavlozubý mamut Shellephant zase mlátí svým chobotem na všechny strany. Z radioaktivního slizu pochází snad nejpovedenější kreaturka jménem Sludge, jež mimo jiné v poměrně věrné animaci na nepřátele zvrací nazelenalou žaludeční kyselinu. A to je nový Crash přitom určen pro děti od sedmi let. Pokud se vám podaří ovládnout takového mutanta, je další boj mnohem jednodušší, přičemž všichni protivníci se dají rázem mnohem snáze omráčit.

Crash může rozdávat silné rány jak na běžícím pásu, přičemž mu nic nebrání v neustálé změně nedobrovolného hostitele, takže je z něj přímo ukázkový parazit. Jelikož opuštěná příšerka za okamžik sama pojde, je přeskakování z jednoho mutanta na druhého dobrým prostředkem k rychlému vybíjení nežádoucích existencí. Je ale velká škoda, že za polovinou už klasické plošinkové skákání ustupuje stále častějším bojům s velikou přesilou, přičemž díky tomuto trošku nepochopitelnému kroku hra postupně ztrácí spád a přechází až do stereotypního mordu s neustálým generováním protivníků. Přitom na daná pravidla musíte přistoupit, ať chcete nebo ne, protože brána do další části se vám otevře pouze tehdy, když vykostíte veškeré nepřátelstvo v dosahu.

Přísně lineární svět je v duchu nejlepší tradice krásně živý a barevný, ale statická kamera, jako v prvních dílech sledující Crashe z uctivé vzdálenosti, není úplně přehledná. Přitom svobodný rozhled není vůbec možný, což je na dnešní dobu docela odvážný počin. Normálně to ani tolik nevadí, ale když máte za úkol přeskakovat na vzdálenější místo, často nelze dobře odhadnout vzdálenost dopadu, což má prakticky vždy za následek naprosto zbytečnou ztrátu života. Se slzou v oku také vzpomínám na původní hudbu v exotickém stylu, protože zdejší melodie se ke hře vůbec nehodí. Staré známé bonusové vložky vždy výrazně vylepšující konto nasbíraných plodů nechybí ani v novém dobrodružství. Tudíž časově limitované úkoly, kdy máte většinou zabít určený počet nepřátel, popř. nasbírat určitý počet plodů, tvoří vítané zpestření ke konci již trošku vyčpělého putování.

Lékem na přicházející nudu je znamenitá kooperativní hra, kdy se může spoluhráč kdykoli připojit do rozehrané partie. Nový pomocník pak hraje za alter ego Crashe, přičemž originální postavička navlékne na záda malý batůžek, do kterého se může druhý kolega kdykoli schovat! To je výhodné např. v jezdeckých pasážích, kdy si Crash hodí masku Aku Aku pod nohy a jezdí na ní jako na surfu. Ovšem ani u této jinak výborné funkce tvůrci vše nedokázali dotáhnout do zdárného konce, protože si takto ve dvojici zahrajete pouze na jedné konzoli. Kooperace přes internet zde pohříchu úplně chybí, což je bohužel daň za to, že hra vychází na více platformách.

Nový Crash si tak trošku zbytečně sám kazí reputaci, protože jinak se vačnatec vrací ve velmi solidní kondici, která určitě potěší jak jeho fanklub, tak i další vyznavače klasických plošinovek. I tak je to ale pro mě příjemné překvapení a úsměvná vzpomínka na dobu, kdy pohádkové plošinovky vládly hernímu trhu.

2,67
1   2   3   4   5