Právě nakupujete za zvýhodněné ceny!

Project Gotham Racing 4 - recenze

Autor: Filip Dočekal, 30.10.2007 10:23, zobrazeno 3970x

Project Gotham Racing 4 - recenze Základní koncept čerstvé novinky v podobě čtvrtého dílu se vůbec nezměnil a je to jen dobře. Opět sedláte hlavně luxusní sportovní automobily v mnoha různých závodech vesměs v městských lokacích, umístěných do celého světa. A stejně jako dříve můžete počítat s arkádovými, ale jasně čitelnými jízdními vlastnostmi, říznutými špetkou simulace. Na své si tak přijdou jak vyznavači čisté jízdy, tak i silniční blázni, protože sbírání Kudos bodů za různé triky a špeky samo sebou nechybí ani po čtvrté.
Nyní je pohříchu první kasta řidičů krapet přehlížena, protože v majoritní míře nezávisí váš úspěch v závodech ani tak na dosaženém umístění či času, nýbrž právě na počtu Kudos bodů, které se vám za jízdu podařilo nasbírat. V mnoha případech vám moc nepomůžou ani nabízené lokace, protože často narazíte na velice úzké průjezdy, znemožňující masivnější smykování a další triky, za něž dostáváte body. Přitom závodní tratě vycházejí z minulého dílu, přičemž hlavně Londýn a Las Vegas tvoří prakticky identické trasy z minula, nyní alespoň s většími detaily a vyšším rozlišením. Ovšem to neznamená, že jsou cesty nudné, ba naopak. Jestliže jediný ryze závodní okruh zastupuje opět Nürburgring včetně severní smyčky, všechny ostatní lokace jsou již výhradně ve městech. Kromě ryze standardních silniček Macaa, Šanghaje, nebo Petrohradu, největší parádu dělají určitě zatáčkovité a úzké cesty kanadského Quebeku, kde je opravdu radost závodit.
Jednak se jezdí v porovnání s minulým dílem v rozdílné denní době, ale hlavně do jízdy často promlouvá nový prvek dynamického počasí. Mlha různých hustot vás kromě snížené viditelnosti asi moc nerozhodí, ale pokud na trať sprchne, rázem pocítíte delší brzdné dráhy a mírně větší náchylnost ke smyku. Není to sice až tolik citelné, protože pak by bez možnosti přezutí auta nešla řídit, ale postřehnout to určitě lze. Daleko více práce pak budete mít na zledovatělé silnici a také při hustém dešti či sněžení. Každopádně je změna počasí osvěžujícím prvkem, který všechny závody pěkně zpestřuje, stejně jako zástupy nadšených diváků, kteří tradičně odskočí, pokud to přímo před nimi narvete do svodidel.
A v tradičním duchu se nese i vozový park s pěkným představením každého vozidla. Kromě mnoha luxusních vozů typu Spyker, Ferrari či Lamborghini známých z minulých dílů, si zajezdíte také s daleko civilnějšími stroji, jako je první Mini nebo Subaru Impreza. Velkou novinku představují motocykly, které se i přes jasně zjednodušené jízdní vlastnosti docela pěkně řídí a zejména na užších tratích mají výhodu v rychlejším projíždění zatáček. V drtivé většině závodů jezdí motorky s auty zároveň, a i když to normálně nevypadá, při mistrném zvládnutí řidítek protivníkům v autech ujedete raz dva. Tomu napomáhají i hodně stabilní motocykly, kdy jezdec spadne jen při opravdu drsném karambolu a ani bodyček od dvoustopého bratříčka jej nevyvede z míry.
Každý stroj má opět vlastní reálný a animovaný kokpit, ovšem oproti minulému dílu interiéry již tolik údivu nevykouzlí, protože některé z nich působí hodně jednoduše, což platí spíše pro moderní vozidla. Pěkným prvkem jsou ale budíky při pohledu nad silnicí, které jsou vymodelované přesně podle přístrojů toho kterého auta. I když jízdní vlastnosti samozřejmě neodpovídají realitě, každý vůz má více či méně odlišný projev, ať už je to maximálka, akcelerace, nebo ochota ke smyku o kterou jde v PGR4 především. Obecně platí, že je dobré pečlivě vybírat stroj před závodem právě podle jeho charakteristik, protože např. na dlouhých rovinkách Petrohradu se s pomalým autem prostě nečapnete.
Je škoda, že model poškození je pouze kosmetický a to i v porovnání s předchůdcem. Nyní tak akorát urazíte zrcátka, drobně škrábnete karoserii a možná nakřápnete skla, ale to je tak všechno. U některých prominentnějších výrobců dokonce ani to ne. Ale není se co divit, který výrobce by ostatně bez boje svolil s totálním masakrem jeho plechových dětí. Náplast na tuto bolístku přináší jednoduchý editor barevného vzhledu karoserie, ve kterém si snadno během chvilky vytvoříte vlastní layout, okamžitě aplikovatelný vedle továrních barev na každé vozidlo.
PGR4 nabízí dva hlavní jízdní režimy, arkádu a kariéru. Obě varianty zaštiťují desítky závodů na všechny způsoby, přičemž maximální počet účastníků na jedné trati je stejný co minule, tedy osm. Vždy ale startujete jako poslední. Kromě klasických podniků na umístění si zajezdíte také vyřazovací soutěže, časovky, duely s pokročilejším protivníkem, bodovací jízdy na smyky a triky či (ne)oblíbené slalomy mezi kužely. Jestliže vám arkádový mód poskytne větší volnost ve výběru podniků, v kariéře zase za umístění získáváte body, které vás posunují v řidičském žebříčku z posledního 72. místa až na vrchol. Mrzuté ovšem je, že na rozdíl od arkády nelze dokončený závod nijak restartovat, nebo opakovat pro lepší umístění. Ať už zajedete jakýkoli podnik dobře či špatně, vždy se nuceně posunete v kalendáři dopředu, bez možnosti návratu či většího výběru z dostupných jízd.
Větší volnost naštěstí máte ve volbě obtížnosti, protože v kariéře si kdykoli před každým závodem můžete schopnosti protivníků svobodně nastavit. Podobnou funkci v arkádě zase suplují medaile, které se rozhodnete získat. Kromě bodíků do řidičského žebříčku samozřejmě stále sbíráte Kudos body, které vám kromě speciálních závodů o vůz protijezdce jedině dovolují nákup nejen nových balíčků vozidel, ale také tratí a dalších typů závodů. Sice zde již chybí instantní editor tratí z minulého dílu, ale za to si můžete kompletně sestavit vlastní podnik, od počasí, okruhu, pravidel, až ke třídě vozů či omezení pro závodníky. Stejně jako ve Forze Motorsport 2 i v PGR4 je obyčejný time trial zábavnější než jinde, protože dovoluje jednak ukládání vlastních nejlepších časů v podobě stínového vozidla, ale to samé si můžete stáhnout i od nejlepších živých pilotů a ihned se proti jejich času postavit.
Velká porce zábavy se skrývá i v multiplayeru jak na rozdělené obrazovce, tak i přes internet a to opět v maximálním počtu osmi jezdců. Kromě standardních jízd s přáteli nebo proti stejně šikovným soupeřům, které vám systém TrueSkill pohotově vyhledá, se dočkáme později oblíbených online turnajů pro jezdce z celého světa. Parádní jsou i komunitní funkce a propojení s oficiálním serverem pgrnations.com v reálném čase. Všechny své opakovačky si můžete uložit na pevný disk a následně sdílet pro ostatní v rámci funkce PGR4 na přání. Podobně pracuje i zažitý foto režim pro pořizování momentek ze závodů, nově obohacený o generování 3D obrázků. Pokud tedy máte doma nějaké 3D brýle s barevnými skly, můžete se kochat třírozměrnými fotkami. Brýle ale nejsou součástí hry.
Na uživatelské záznamy i fotografie se podíváte rovnou z prostředí hry, přičemž každý takový výtvor můžete rovnou i ohodnotit, jestli se vám líbí či nikoli. Zajímavě působí velmi precizní vyhledávání v databázi videí a obrázků pomocí klíčových slov, které si při posílání na server PGR4 zvolíte ke svému výtvoru. A zmínit musím dnes již obvyklé online žebříčky, beroucí v potaz i typ vozidla, což stále nebývá pravidlem. Na zmíněném webu pak po přihlášení naleznete jak velice podrobné žebříčky všech herních režimů, tak i vaše vlastní statistiky odjetých závodů a stejně jako minule si zde můžete uložit až pět obrázků např. pro vytištění, či stažení do počítače. Třešničkou na dortu je pak celkový žebříček úspěšnosti národů, našinci ale musí použít mimo domoviny pouze souhrnné označení „ostatní země“, což výsledné statistiky trošku degraduje, ovšem užívat si můžeme alespoň kompletní české lokalizace hry.
Nuže i po čtvrté si vyznavači volnějšího poježdění opět přijdou na své, protože oblíbený koncept z minulého dílu je nově zabalen do líbivé grafiky ve vyšším rozlišení, nová města se počítají a proměnlivé počasí i nové motocykly jsou vítanou přidanou hodnotou. I přes jistou podobnost s minulým dílem a několik chyb je PGR4 nejlepším dílem série a tak v současnosti nenajdete na Xboxu lepší arkádové závody.

Autor: Michal Jonáš

Průměrné hodnocení
2,00
Ohodnoťte jako ve škole
1   2   3   4   5  
Příspěvky do diskuze můžete přidávat po přihlášení!