Právě nakupujete za zvýhodněné ceny!

Nascar 08 – recenze

Autor: Filip Dočekal, 11.10.2007 07:12, zobrazeno 4396x

Nascar 08 – recenze Nascar je svébytným druhem motorsportu, který se ale mimo Severní Ameriku vůbec nikde nejezdí a žel většinou ani nepřenáší. Proto se my evropané na zdánlivě nezáživné poježdění stále dokolečka po klopených oválech díváme skrz prsty. Ovšem nejen bodrý amík ví, že Nascar je velmi nebezpečná a adrenalinová záležitost (vozy disponují výkonem až 800 koní). A nikde jinde nenaleznete větší kouzlo lítých bojů „plech na plech“ ve vysokých rychlostech, takže zde nezaujatý divák nalezne větší napětí, než v lecjakých konkurenčních závodech. A právě onu pověstnou mušku napětí a zábavy se snaží nyní v přístupnějším hávu nabídnout čerstvá okruhová reinkarnace Nascar 08.

Kromě staré dobré PS2 vychází nová „okruhovka“ také na PS3 a Xbox 360, ovšem obě next-gen verze se od PS2 mutace poměrně dosti liší. Kromě o třídu lepší grafiky s dynamickou denní dobou, disponují vylepšeným online multiplayerem pro solidních 16 vozů, pokročilou telemetrií, tuningem s možností sdílení a naposled i sporným efektem třesu kamery při silných nárazech. PS3 jako jediná zase nabízí řízení skrze natáčení ovladače, zatímco jen Xbox 360 do budoucna umožní stahování nových (placených) tratí a skinů na vozidla. Nejoblíbenější konzole od Sony je již po dlouhá léta tradiční platformou nejen pro Nascary od EA, což se i v posledním ročníku odráží na kvalitě a hratelnosti. Právě PS2 verze je dle mého názoru letos nejpovedenější a oba rádoby dospělejší bratříčky mimo grafiku strčí hravě do kapsy. Je to zejména díky několika drobným, ale přesto zajímavým funkcím, jímž zbytek letošního startovního pole z neznámého důvodu nedisponuje.

Předně to je povedený kariérní mód, jenž zhruba odpovídá stejnému režimu v posledních simulátorech formule 1. Závodění je pouze jednou z jeho mnoha součástí, když nechybí transfery, tréninky, testování a ladění vozů, emailové zprávy vybírané přes virtuální komunikátor Blackberry a dokonce i jakási okleštěná variace na RPG vývoj pilota i jeho vozu. Za každý čistý manévr, přesnou jízdu, plnění týmových úkolů a další podobné vymoženosti získáváte dovednostní body, které pak můžete investovat nejen do upgrade komponent a ladění svého vozu. To sice není v sérii posledních pár let nic nového, ale nyní se přidávají i dynamické úkoly, kterými vás častují různé týmy ze všech závodních tříd, co do seriálu Nascar patří. Sama přítomnost všech tří divizí (další třída Whelen Modified Tour je navíc výsadou jen PS2 mutace) je dalším polínkem do ohníčku variability, protože se příslušná vozítka od sebe dosti liší a to nejen vzhledem, ale i výkony a jízdním projevem.

Kromě nejznámějších a nejvýkonnějších speciálů z Nextel Cupu, včetně nového konceptu bezpečných vozů „Car of Tomorrow“ se stejnými kompozitovými karoseriemi, se můžete nejdříve prokousávat i jejich slabšími kolegy v podobě zvláštních buginek a nebo oblíbených trucků, tedy po našem pikapů. Fanda jistě začne kariéru jako nanicovatý novic v té nejpřístupnější skupině, ale není zakázáno rovnou hupsnout do nejsilnějších strojů v dalším módu simulace jedné sezóny, ve kterých závodí např. bývalý pilot F1 Juan Pablo Montoya, zdatně se šklebící z obalu palové verze hry. Závodní menu ještě obsahuje volné testování s možností ukládání nejrychlejších kol (ghost car) a také zajetí jen poslední desítky finálových závodů. Jako malý skrček se ale tváří multiplayer, i když ten kromě tradičního splitscreenu skrývá i závody po internetu, ale jen pro nicotné čtyři hráče.

Bylo by asi nošením panelů na sídliště vyzdvihovat kompletní licenci Nascar pro tento rok, ale zmínit to pro pořádek musím. Tratě jsou sice většinou rychlostní klopené okruhy, ale znalci vědí, že se jezdí i na klasických členitých cestách, kde jsou kupodivu také pravé zatáčky. Dobrým příkladem je legendární Daytona, Infineon Raceway v Kalifornii a nebo Watkins Glen. Kromě všech letošních tratí nechybí ani snůška vymyšlených okruhů, což jsou ale v podstatě jen jiné varianty na skutečné tratě, takže celkový počet čítá 36 unikátních závodních lokací. Jezdí se jak ve dne, tak i za umělého osvětlení pod temnou oblohou. Z minulého dějství zůstala skvělá funkce velení vašim týmovým kolegům, kdy tak kromě řízení vlastního vozu můžete fušovat přímo v průběhu závodu do týmové strategie a zajistit např. obsazení prvních třech míst v cíli všemi vozy vašeho domácího týmu. Bohužel ale již není možné v průběhu závodu přesedat do zbývajících vozů domácí stáje a závodit tak rovnou za celý jeden tým. Řídit je pohříchu povoleno striktně jen váš vlastní automobil.

Do drobnějších novinek můžeme směle zařadit poměrně unikátní možnost ukládání v průběhu závodu, jenž citelně pomáhá v delších podnicích k dobrému umístění a samosebou ji nejvíce ocení hardcore jezdci, kteří závodí zásadně na plný počet kol (na mě prosím nekoukejte). Z Prince of Persia si zase tvůrci vypůjčili zpětné vrácení času, což znamená, že si po těžkém karambolu prostě a jednoduše přetočíte několik sekund nazpět a zkusíte manévr na novo. Sice tak realita dostává na frak, ale nikdo vás do toho nenutí a pro nováčky může mít tento podvůdek leckdy neocenitelný význam. Užitečné drobnosti pokračují jednoduchým editorem vzhledu karoserie vašeho vozu, stručným slovníčkem důležitých pojmů ve hře, aby končily u volného rozhlížení u externích pohledů, včetně nastavitelné vzdálenosti kamery od vozidla. Nechybí ani náhled do animovaného kokpitu, ale ten není moc přehledný a navíc zřejmě řídí zásadně piloti bez rukou, protože volant se otáčí zcela sám.

Kromě nepovedeného interiéru vás nepotěší ani zdejší obrázek. Grafika se totiž prakticky tři poslední roky vůbec nemění, textury jsou velmi hrubé a snímkování také dostává občas na zadek. Situaci nezachrání ani podpora progresivního skenování. Když si ale uvědomíte, že v nejsilnějším Nextel Cupu uvidíte na jedné trati 43 závodních vozů pěkně jeden vedle druhého, tak se dá jistá grafická stagnace pochopit, protože takový počet musí být pro PS2 pěkná zabíračka. Rozdělená obrazovka také ještě uzme z koláče výkonu, proto je na trati v těchto případech jen 19 aut. U zvuků je naštěstí všechno v pořádku, motory slušně předou, ale je škoda, že obecenstvo není vůbec slyšet. AI umělých jezdců je docela povedená a kromě nejslabšího šampionátu se počítačoví piloti chovají vcelku reálně. Stále útočí a hledají skulinku kudy by se procpali před vás a často nebývá nouze ani o karamboly a nehody, kdy si to rozdávají „umělci“ jen mezi sebou. Pokud jsou nastavena reálná pravidla, ihned je závod přerušen a krouží se za zaváděcím vozem. V mezičase si pak prohlédnete kolizi, která přerušení zavinila rovnou z několika úhlů, což si zaslouží velkou pochvalu. Při nejvyšší ze tří obtížností celý peloton již dost tlačí na pilu a tak se může závod takto přerušovat poměrně často, což přispívá k reálnějšímu prožitku.

Nejen při zpomalení závodu přijde vhod zastávka v boxech, mimochodem velice pěkně animovaná. Dokonce jsem několikrát zahlédl, jak při hbité práci 3D mechanici podklouzli či upadli! Další užitečná vychytávka umožňuje ještě před závodem stanovit náplň pit stopu, přičemž ihned vidíte výsledný čas zastávky. Škoda jen, že zvuky vzduchových šroubováků zní ještě dále, i když je vůz již na trati, kam ovšem vyjede za nepřirozeného škubání a prudkých zatáček. Když se poté vrátíte na okruh, jistě si vychutnáte důraz na drobné aspekty při jízdě, na kterých stejně jako v reálu velmi závisí úspěšnost v závodu. V Nascar je velmi důležitý slipstream, tedy jízda ve vzduchovém pytli. Ve špičkových třídách je to spolu s volbou ideální jízdní stopy (lze zapnout) prakticky jediný zaručený způsob jak někoho předjet. Proto jej zobrazuje speciální indikátor v dolní části obrazovky, jenž se roztahuje v závislosti na snížení odporu vzduchu.

Správná stopa, udržování konstantní rychlosti, jízda v závěsu, ale také opírání o vůz v klopenkách patří do slabikáře úspěšného jezdce a ani ve hře to není jinak. Jen na první pohled se zdá jízda dokolečka nudná, ale přitom se na ultra rychlých tratích takto bojuje o každý metr a to všechno v minimálních odstupech mezi jezdci, kdy se auta často dotýkají. Proto je dobré ještě před závodem zkoušet různá nastavení vozu, včetně distribuce hmotnosti, protože byť jen stažení jedné dvou desetinek sekundy na kolo vám může hodně pomoci v kvalifikaci, která se jede pouze na dvě letmá kola. I když hra vhodně simuluje všechny výše uvedené zákonitosti, i přesto je řízení všech autíček dostatečně přesné a nezáludné. Aby ne, když o předjetí mnohdy rozhodují jen drobné korekce stopy analogovou páčkou, či volantem.

Nový ročník Nascar tak rozhodně neznamená žádný zásadní převrat v sérii, ale věřím, že i přes těch několik drobností navíc a absenci některých funkcí z minula, se bude i přesto v zámoří slušně prodávat. U nás asi mnoho povyku nespustí, ale pro ty, kteří by si chtěli vyzkoušet zase trošku jiný závodní chlebíček, představuje povedenou alternativu. Ovšem pokud máte doma jeden ze dvou předchozích dílů, nemá pro vás novinka cenu, protože až na pár drobností se jedná jak graficky, tak i obsahově prakticky o totožnou hru.


Autor: Michal Jonáš

Průměrné hodnocení
2,33
Ohodnoťte jako ve škole
1   2   3   4   5  
Příspěvky do diskuze můžete přidávat po přihlášení!